Programy/projekty
W ROKU SZKOLNYM 2023/2024 W PRZEDSZKOLU REALIZOWANE SĄ NASTĘPUJĄCE PROGRAMY WŁASNE ORAZ INNOWACJE
Program własny "Świat emocji malucha" realizowany w grupie PSZCZÓŁKI
Większość dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną nie potrafi mówić o swoich uczuciach, stąd też narodził się pomysł opracowania w/w programu - aby umożliwić wychowankom aktywne doświadczanie i przeżywanie własnych emocji. Zaproponowane metody i techniki pracy są na tyle różnorodne, aby każde dziecko odnalazło coś dla siebie.
Życiu małego dziecka szczególną rolę przypisuje się jego umiejętnościom poznawania otaczającego świata, rozumienia go, dostrzegania związków w nim zachodzących i współdziałania.
A tak wielu osobom przychodzi z trudnością nawiązanie i utrzymanie pozytywnych kontaktów z innymi ludźmi, włączenie się do grupy, wykazywanie zrozumienia, wycofanie się i konstruktywne radzenie sobie z problemami i konfliktami. Wszystkie te elementy są niezbędne, by sprostać wymaganiom, jakie przed dziećmi stawia świat. Dzieci są wrażliwsze i bardziej emocjonalne, okazują swoje uczucia
i nastroje w sposób bardzo spontaniczny, ale nierzadko nieadekwatnie do sytuacji. Nie są świadome, skąd biorą się ich uczucia, jak sobie z nimi radzić i kierować. Jeśli nie zapewni się im odpowiedniej wiedzy i umiejętności w tym zakresie, to taki stan rzeczy może stać się przyczyną wielu zaburzeń w rozwoju psychicznym dziecka. Człowiek nie potrafiący identyfikować własnych uczuć, nie będzie też potrafił wczuwać się w nastroje, emocje i potrzeby innych ludzi.
Potrzeba stworzenia tego programu wyniknęła z zaobserwowanej przez autorkę tendencji wśród małych dzieci do zachowania się i działania pod wpływem emocji – emocji, których najczęściej nie rozumieją. Zainspirowała ją również seria książek dla dzieci pt. „Świat emocji”. Książki te poświęcone są kształtowaniu u najmłodszych umiejętności radzenia sobie z emocjami oraz ich rozumieniu. Każde dziecko zmaga się ze swoimi emocjami, próbuje je odczytać i zrozumieć zarówno u siebie, jak i u rówieśników. Umiejętność ta pomaga najmłodszym lepiej funkcjonować nie tylko
w grupie ale też lepiej rozumieć otaczający świat. Moment przekraczania przez dziecko progu przedszkola jest trudnym przeżyciem, dlatego konieczne jest wspieranie go przez rodzinę i nauczycieli. Dla wielu dzieci i rodziców jest to okres trudny i stresujący, wywołujący lęk, złość, upór i gniew. Wynika to z tego, iż dziecko zostaje wyrwane z środowiska rodzinnego, które dotychczas gwarantowało mu poczucie stabilności i bezpieczeństwa oraz zrozumienie tego, co się wokół niego dzieje. Z dnia na dzień zostaje wprowadzone w nieznane środowisko, nowe otoczenie, przestrzeń
i osoby co sprawia, że nie jest w stanie kontrolować i rozumieć sytuacji i odczuwa ją jako zagrożenie.
Program stanowi propozycję działań ułatwiających adaptację dzieci w przedszkolu oraz pomoc w rozumieniu i opanowywaniu emocji przez dzieci. Zadania programu:
- Skrócenie okresu przystosowania się dzieci w przedszkolu.
- Pomoc dzieciom w przystosowaniu się do warunków panujących w placówce.
- Zmniejszenie obaw i niepewności rodziców związanej z oddaniem dziecka pod opiekę
personelu placówki. - Nawiązanie pozytywnej relacji z rodzicami, która ma udoskonalić dalszą współpracę
w procesie edukacyjno-wychowawczym dzieci. - Zwrócenie uwagi rodziców na potrzeby emocjonalne dzieci.
- Wzmacnianie dorosłych w roli rodziców.
Głównymi celami programu jest:
- stworzenie warunków organizacyjnych, wychowawczych i edukacyjnych do właściwej
adaptacji dziecka w przedszkolu; - budowanie atmosfery wzajemnego zaufania, akceptacji i bezpieczeństwa;
- uświadomienie dzieciom wartości wynikających z poznania i zrozumienia własnych
stanów emocjonalnych oraz odczuć i uczuć innych osób.
Celem prowadzonych zajęć jest:
- służyć rozwojowi dziecka;
- pomoc dzieciom w adaptacji nowych warunków panujących w przedszkolu;
- wyrabiać umiejętność współżycia w zespole;
- wdrażanie do pozytywnych kontaktów w grupie;
- organizować sytuacje umożliwiające opisywanie i wyrażanie własnych stanów
emocjonalnych poprzez różnorodne formy ekspresji werbalnej i niewerbalnej; - rozwijać umiejętności kontrolowania własnych emocji i zachowania;
- zwrócenie uwagi dzieci na istnienie różnych stanów emocjonalnych i ich nazywanie;
- kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć;
- poszukiwać pozytywnych wartości i promować właściwe zachowania;
- nabywać umiejętności wczuwania się w stany emocjonalne innych (empatia).
Program został podzielny na dwa działy tematyczne. Cele poszczególnych zajęć częściowo pokrywają się, współwystępują, służąc realizacji nadrzędnych zadań. Nauczyciela realizującego program cechuje przede wszystkim postawa akceptacji, życzliwości, miłości oraz umiejętności indywidualnego traktowania każdego dziecka. Obowiązkiem każdego nauczyciela jest stworzenie klimatu bezpieczeństwa, zaufania oraz zachęty do współpracy. Ważna jest postawa otwarta, a także twórcza i inspirująca.
W ROKU SZKOLNYM 2023/2024 REALIZOWANE BĘDĄ NASTEPUJĄCE PROJEKTY W GRUPIE WIEWIÓRKI:
SKĄD SIĘ BIORĄ PRODUKTY EKOLOGICZNE – OGÓLNOPOLSKI PROGRAM EDUKACYJNY DLA PRZEDSZKOLI
Okres przedszkolny jest niezmiernie ważnym etapem kształtowania się postaw determinujących aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Dlatego też istotne jest edukowanie dzieci w zakresie prawidłowego żywienia już od najmłodszych lat. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia zdrowotne i nawyki decydują o późniejszym stylu życia. Dodatkowo z badań wynika także, że żywność ekologiczna może mieć związek ze zdrowszym stylem życia. Konsumenci ekologiczni częściej dbają o dietę i aktywność fizyczną oraz cechuje ich istotnie mniejsze prawdopodobieństwo nadwagi i otyłości.
Grupa, do której skierowany jest nowy program, to dzieci uczęszczające do przedszkoli w wieku 5-6 lat.
Celem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.
Główne założenie programu:
- zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,
- kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,
- propagowanie zdrowego stylu życia,
- zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o nawykach higieniczno-zdrowotnych.
Zajęcia w programie „Skąd się biorą produkty ekologiczne” realizowane są poprzez wykorzystanie dedykowanej dzieciom publikacji i filmu animowanego „Skąd się biorą produkty ekologiczne”, jak również opracowanego scenariusza zajęć dla nauczycieli i lekcji pokazowej. Uczestnicy programu zrealizują zajęcia edukacyjne, podczas których nauczą się skąd się biorą produkty ekologiczne, dlaczego warto je wybierać, jakie są zalecenia zdrowego stylu życia oraz jak przestrzegać zasad higieny.
Program jest skierowany także do rodziców i opiekunów dzieci, gdyż zwiększa to skuteczność programów profilaktycznych.
Chcemy, aby w przedszkolach było zdrowo, ekologicznie i przyjaźnie. Zachęcamy przedszkolaków do aktywnego udziału w zajęciach.
Zdobytą wiedzę i umiejętności będą mogli wraz z rodzicami stosować w codziennym życiu.