Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Programy/projekty

 


W ROKU SZKOLNYM 2024/2025 W PRZEDSZKOLU REALIZOWANE SĄ NASTĘPUJĄCE PROGRAMY WŁASNE ORAZ INNOWACJE

Program własny "Świat emocji malucha" realizowany w grupie  PSZCZÓŁKI

Większość dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną nie potrafi mówić o swoich uczuciach, stąd też narodził się pomysł opracowania w/w programu - aby umożliwić wychowankom aktywne doświadczanie i przeżywanie własnych emocji. Zaproponowane metody i techniki pracy są na tyle różnorodne, aby każde dziecko odnalazło coś dla siebie.

Życiu małego dziecka szczególną rolę przypisuje się jego umiejętnościom poznawania otaczającego świata, rozumienia go, dostrzegania związków w nim zachodzących i współdziałania.
A tak wielu osobom przychodzi z trudnością nawiązanie i utrzymanie pozytywnych kontaktów z innymi ludźmi, włączenie się do grupy, wykazywanie zrozumienia, wycofanie się i konstruktywne radzenie sobie z problemami i konfliktami. Wszystkie te elementy są niezbędne, by sprostać wymaganiom, jakie przed dziećmi stawia świat. Dzieci są wrażliwsze i bardziej emocjonalne, okazują swoje uczucia i nastroje w sposób bardzo spontaniczny, ale nierzadko nieadekwatnie do sytuacji. Nie są świadome, skąd biorą się ich uczucia, jak sobie z nimi radzić i kierować. Jeśli nie zapewni się im odpowiedniej wiedzy i umiejętności w tym zakresie, to taki stan rzeczy może stać się przyczyną wielu zaburzeń w rozwoju psychicznym dziecka. Człowiek nie potrafiący identyfikować własnych uczuć, nie będzie też potrafił wczuwać się w nastroje, emocje i potrzeby innych ludzi.

Potrzeba stworzenia tego programu wyniknęła z zaobserwowanej przez autorkę tendencji wśród małych dzieci do zachowania się i działania pod wpływem emocji – emocji, których najczęściej nie rozumieją. Zainspirowała ją również seria książek dla dzieci pt. „Świat emocji”. Książki te poświęcone są kształtowaniu u najmłodszych umiejętności radzenia sobie z emocjami oraz ich rozumieniu. Każde dziecko zmaga się ze swoimi emocjami, próbuje je odczytać i zrozumieć zarówno u siebie, jak i u rówieśników. Umiejętność ta pomaga najmłodszym lepiej funkcjonować nie tylko
w grupie ale też lepiej rozumieć otaczający świat. Moment przekraczania przez dziecko progu przedszkola jest trudnym przeżyciem, dlatego konieczne jest wspieranie go przez rodzinę i nauczycieli. Dla wielu dzieci i rodziców jest to okres trudny i stresujący, wywołujący lęk, złość, upór i gniew. Wynika to z tego, iż dziecko zostaje wyrwane z środowiska rodzinnego, które dotychczas gwarantowało mu poczucie stabilności i bezpieczeństwa oraz zrozumienie tego, co się wokół niego dzieje. Z dnia na dzień zostaje wprowadzone w nieznane środowisko, nowe otoczenie, przestrzeń
i osoby co sprawia, że nie jest w stanie kontrolować i rozumieć sytuacji i odczuwa ją jako zagrożenie.

Program stanowi propozycję działań ułatwiających adaptację dzieci w przedszkolu oraz pomoc w rozumieniu i opanowywaniu emocji przez dzieci. Zadania programu:

  • Skrócenie okresu przystosowania się dzieci w przedszkolu.
  • Pomoc dzieciom w przystosowaniu się do warunków panujących w placówce.
  • Zmniejszenie obaw i niepewności rodziców związanej z oddaniem dziecka pod opiekę
    personelu placówki.
  • Nawiązanie pozytywnej relacji z rodzicami, która ma udoskonalić dalszą współpracę
    w procesie edukacyjno-wychowawczym dzieci.
  • Zwrócenie uwagi rodziców na potrzeby emocjonalne dzieci.
  • Wzmacnianie dorosłych w roli rodziców.

Głównymi celami programu jest:

  1. stworzenie warunków organizacyjnych, wychowawczych i edukacyjnych do właściwej
    adaptacji dziecka w przedszkolu;
  2. budowanie atmosfery wzajemnego zaufania, akceptacji i bezpieczeństwa;
  3. uświadomienie dzieciom wartości wynikających z poznania i zrozumienia własnych
    stanów emocjonalnych oraz odczuć i uczuć innych osób.

Celem prowadzonych zajęć jest:

  • służyć rozwojowi dziecka;
  • pomoc dzieciom w adaptacji nowych warunków panujących w przedszkolu;
  • wyrabiać umiejętność współżycia w zespole;
  • wdrażanie do pozytywnych kontaktów w grupie;
  • organizować sytuacje umożliwiające opisywanie i wyrażanie własnych stanów
    emocjonalnych poprzez różnorodne formy ekspresji werbalnej i niewerbalnej;
  • rozwijać umiejętności kontrolowania własnych emocji i zachowania;
  • zwrócenie uwagi dzieci na istnienie różnych stanów emocjonalnych i ich nazywanie;
  • kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć;
  • poszukiwać pozytywnych wartości i promować właściwe zachowania;
  • nabywać umiejętności wczuwania się w stany emocjonalne innych (empatia).

Program został podzielny na dwa działy tematyczne. Cele poszczególnych zajęć częściowo pokrywają się, współwystępują, służąc realizacji nadrzędnych zadań. Nauczyciela realizującego program cechuje przede wszystkim postawa akceptacji, życzliwości, miłości oraz umiejętności indywidualnego traktowania każdego dziecka. Obowiązkiem każdego nauczyciela jest stworzenie klimatu bezpieczeństwa, zaufania oraz zachęty do współpracy. Ważna jest postawa otwarta, a także twórcza
i inspirująca.

Autor programu: mgr Monika Małolepsza-Pawlak

Innowacja pedagogiczna pt. "Sensoryka - idealna na smyka" realizowana w grupie PSZCZÓŁKI

Wiek przedszkolny to czas, w którym następuje dynamiczny rozwój poznawczy dziecka, dziecko eksploruje, poszukuje doświadczeń. Ciekawość świata, intensywny rozwój języka skłania je do zadawania pytań. Dokonuje coraz to nowych odkryć otaczającej rzeczywistości. Świat postrzegany przez dziecko to miejsce, w którym czeka na niego wiele ciekawych zdarzeń, miejsc zjawisk, osób. Ważne jest, aby potrafiło dopatrywać się w rzeczach zwyczajnych czegoś nowego, niezwykłego, używać twórczego myślenia i wyobraźni do tworzenia rzeczy nowych, pomysłowych
i niespotykanych. Istotne jest, by stawało się coraz bardziej twórcze i kreatywne.

Nauczyciel tworząc odpowiednie warunki do rozwijania dziecięcej kreatywności zapewnia dziecku możliwość wyrażania myśli, przeżyć, czyli swobodnej ekspresji. Zachęca do podejmowania wysiłku, motywuje do dalszego działania, szukania pomysłów, podejmowania nowych wyzwań.

Kreatywność dziecka może rozwijać się tylko w bezpiecznej atmosferze, gdzie nauczyciel jest organizatorem i animatorem- stwarza warunki do dokonywania odkryć, rozwija zainteresowania dzieci w atmosferze zabawy. Nauczyciel nie neguje pomysłów, ale zachęca do tworzenia nowych, nie podsuwa gotowych rozwiązań, ale skłania dziecko do myślenia. Opracowana innowacja ma za zadanie odkrywać, rozwijać i wspomagać umiejętność kreatywnego poznawania rzeczywistości.

Innowacja dotyczy rozwijania motoryki małej i dużej u dzieci w wieku przedszkolnym poprzez zabawy z wykorzystaniem elementów terapii integracji sensorycznej. W zabawach tych będzie istotna stymulacja dotykowa, sensoryka, propriocepcja. Nowatorstwo polega na wykorzystaniu wszelkich możliwych mas plastycznych, to jest:

  • plasteliny,
  • ciastoliny,
  • masy solnej,
  • masy papierowej,
  • piankoliny,
  • coolindy,
  • piasku kinetycznego,
  • pucholiny,
  • masy plastycznej typu „slime” czyli glut-szlam,
  • masy plastycznej typu putty- czyli lekkiej masy mącznej,
  • własnoręcznie zrobionego sztucznego śniegu, itd.

Nowatorstwo w doborze środków plastycznych ma na celu:

  • prowokowanie nowych doznań;
  • wszechstronny rozwój dzieci;
  • terapeutyczne oddziaływanie na zmysły ,w szczególności na zmysł dotyku;
  • pobudzanie dzieci do działania.

Chociaż zabawy sensoryczne w przedszkolu mogą przyjmować różne formy, zasadniczo mają jeden cel. Ich głównym zadaniem jest dostarczanie różnorodnych bodźców sensorycznych, które oddziałują na jeden lub kilka zmysłów jednocześnie. Istotne jest jednak, by ilość wrażeń była dostosowana do zdolności poznawczych dziecka. Zabawy sensoryczne, które wpływają w tym samym czasie na zbyt wiele płaszczyzn, mogą doprowadzić do przebodźcowania, czyli swoistego „przeciążenia” mózgu. To z kolei często objawia się nadmierną aktywnością fizyczną, nieadekwatnymi reakcjami emocjonalnymi, czy unikaniem określonych rodzajów bodźców, np. dotyku. Z tego też względu najlepiej jest, gdy zabawy sensoryczne w przedszkolu lub domu angażują w naturalny sposób 1-3 zmysły.

Cele innowacji :

  • Wspieranie działań twórczych dzieci w różnych dziedzinach ich aktywności, stymulowanie
    i rozwijanie potencjalnych zdolności twórczych.
  • Rozbudzanie i rozwijanie kreatywnego myślenia u dzieci – umiejętności dostrzegania nowych
    rozwiązań, możliwości, pomysłów.
  • Aktywizowanie sfery fantazji i wyobraźni.
  • Stwarzanie szans na dotykanie, poznawanie różnorodnych i niespotykanych substancji, faktur.
  • Skoordynowane używanie obu rąk.
  • Eksperymentowanie z nowościami plastycznymi.
  • Zaspakajanie naturalnej potrzeby poznawczej dzieci.
  • Budzenie ciekawości oraz aktywności poznawczej dzieci.
  • Aktywizowanie dzieci do podejmowania twórczych działań.
  • Rozwijanie wyobraźni, twórczej postawy oraz ekspresji plastycznej dziecka.

Autorzy innowacji: mgr Monika Małolepsza-Pawlak oraz mgr Kinga Michalczyk

W ROKU SZKOLNYM 2023/2024 REALIZOWANE BĘDĄ NASTEPUJĄCE PROJEKTY W GRUPIE WIEWIÓRKI:

SKĄD SIĘ BIORĄ PRODUKTY EKOLOGICZNE – OGÓLNOPOLSKI PROGRAM EDUKACYJNY DLA PRZEDSZKOLI
 

Okres przedszkolny jest niezmiernie ważnym etapem kształtowania się postaw determinujących aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Dlatego też istotne jest edukowanie dzieci w zakresie prawidłowego żywienia już od najmłodszych lat. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia zdrowotne i nawyki decydują o późniejszym stylu życia. Dodatkowo z badań wynika także, że żywność ekologiczna może mieć związek ze zdrowszym stylem życia. Konsumenci ekologiczni częściej dbają o dietę i aktywność fizyczną oraz cechuje ich istotnie mniejsze prawdopodobieństwo nadwagi i otyłości.

Grupa, do której skierowany jest nowy program, to dzieci uczęszczające do przedszkoli w wieku 5-6 lat. 
Celem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.
Główne założenie programu:

  • zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,
  • kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,
  • propagowanie zdrowego stylu życia,
  • zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o  nawykach higieniczno-zdrowotnych.

Zajęcia w programie „Skąd się biorą produkty ekologiczne” realizowane są poprzez wykorzystanie dedykowanej dzieciom publikacji i filmu animowanego „Skąd się biorą produkty ekologiczne”, jak również opracowanego scenariusza zajęć dla nauczycieli i lekcji pokazowej. Uczestnicy programu zrealizują zajęcia edukacyjne, podczas których nauczą się skąd się biorą produkty ekologiczne, dlaczego warto je wybierać, jakie są zalecenia zdrowego stylu życia oraz jak przestrzegać zasad higieny.

Program jest skierowany także do rodziców i opiekunów dzieci, gdyż zwiększa to skuteczność programów profilaktycznych. 

Chcemy, aby w przedszkolach było zdrowo, ekologicznie i przyjaźnie. Zachęcamy przedszkolaków do aktywnego udziału w zajęciach.

Zdobytą wiedzę i umiejętności będą mogli wraz z rodzicami stosować w codziennym życiu.