Innowacja pedagogiczna "Sensoryka - idealna dla smyka"
Od października w Naszej grupie realizowana jest innowacja pedagogiczna "Sensoryka - idealna dla smyka".
Wiek przedszkolny to czas, w którym następuje dynamiczny rozwój poznawczy dziecka, dziecko eksploruje, poszukuje doświadczeń. Ciekawość świata, intensywny rozwój języka skłania je do zadawania pytań. Dokonuje coraz to nowych odkryć otaczającej rzeczywistości. Świat postrzegany przez dziecko to miejsce, w którym czeka na niego wiele ciekawych zdarzeń, miejsc zjawisk, osób. Ważne jest, aby potrafiło dopatrywać się w rzeczach zwyczajnych czegoś nowego, niezwykłego, używać twórczego myślenia i wyobraźni do tworzenia rzeczy nowych, pomysłowych
i niespotykanych. Istotne jest, by stawało się coraz bardziej twórcze i kreatywne.
Nauczyciel tworząc odpowiednie warunki do rozwijania dziecięcej kreatywności zapewnia dziecku możliwość wyrażania myśli, przeżyć, czyli swobodnej ekspresji. Zachęca do podejmowania wysiłku, motywuje do dalszego działania, szukania pomysłów, podejmowania nowych wyzwań.
Kreatywność dziecka może rozwijać się tylko w bezpiecznej atmosferze, gdzie nauczyciel jest organizatorem i animatorem- stwarza warunki do dokonywania odkryć, rozwija zainteresowania dzieci w atmosferze zabawy. Nauczyciel nie neguje pomysłów, ale zachęca do tworzenia nowych, nie podsuwa gotowych rozwiązań, ale skłania dziecko do myślenia. Opracowana innowacja ma za zadanie odkrywać, rozwijać i wspomagać umiejętność kreatywnego poznawania rzeczywistości.
Innowacja dotyczy rozwijania motoryki małej i dużej u dzieci w wieku przedszkolnym poprzez zabawy z wykorzystaniem elementów terapii integracji sensorycznej. W zabawach tych będzie istotna stymulacja dotykowa oraz sensoryka. Nowatorstwo polega na wykorzystaniu wszelkich możliwych mas plastycznych.
Sensoryka rozumiana w innowacji jako edukacja sensoryczno-plastyczna, która perfekcyjnie wpływa na rozwój całego organizmu. Jest niesamowicie twórcza bo wykorzystuje wszystkie zmysły: dotyku, wzroku, słuchu, węchu. Przy działaniach sensoryczno-plastycznych odbywa się fantastyczna zabawa i najważniejsze wg. naukowych badań – wielozmysłowa stymulacja, która intensywnie wspomaga tworzenie powiązań między neuronami w mózgu, szczególnie w okresie o dzieciństwa. Badania potwierdzają, że im więcej takich połączeń wytworzy się we wczesnym dzieciństwie, tym sprawnie, szybko i bardziej wydajnie będzie myślało dziecko, a później dojrzały człowiek. Zabawy sensoryczne dostarczają różnorodnych bodźców do rozwoju zmysłów dziecka i poszerzają świat jego doznań a takie działania sprzyjają rozwojowi percepcyjnemu i motorycznemu dzieci. Zabawy sensoryczne dla dzieci to aktywności, które poprzez angażowanie różnych rodzajów zmysłów, pozwalają na odbieranie i analizowanie rozmaitych bodźców, co z kolei przyczynia się do rozwoju przetwarzania zmysłowego. Teoria integracji sensorycznej zakłada istnienie 7 zmysłów: smaku, węchu, dotyku, wzroku i słuchu, a także czucia głębokiego oraz równowagi, które również mogą być kształtowane poprzez zabawy sensoryczne.
Integracja sensoryczna to niezwykle ważny proces w rozwoju dzieci. Dlatego tak istotne jest, aby w przedszkolu tworzyć warunki, w których maluchy będą miały możliwość odkrywania
i rozwijania swoich zmysłów. Poprzez zabawy plastyczno-sensoryczne, możemy wspierać rozwój naszych przedszkolaków w niezwykły i radosny sposób. Zapewnijmy im niezapomnianą podróż pełną wrażeń i odkryć! Zabawy sensoryczne świetnie wpływają na ogólny rozwój dziecka. Należy je wprowadzać już w żłobku i przedszkolu. Im wcześniej zaczniemy pobudzać zmysły, tym mniej kłopotów w przyszłości nie tylko w nauce w szkolnej. W codziennym życiu powinniśmy poznawać świat wszystkimi zmysłami, ale coraz częściej rodzice „chroniąc” dziecko, odbierają im możliwość eksplorowania świata, chociażby w brudnej piaskownicy.