Regulamin Rady Rodziców
Rozdział I
Podstawa prawna
& 1
- Podstawę prawną niniejszego regulaminu stanowią:
- 83 i 84 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2018 r. Poz. 996,1000,1290,1669).
- Statut
Rozdział II
Postanowienia ogólne
& 2
- Ilekroć w regulaminie jest mowa o przedszkolu, należy przez to rozumieć Przedszkole nr 76 w Łodzi.
- Ilekroć w regulaminie jest mowa o rodzicach, należy przez to rozumieć ogół rodziców, lub opiekunów prawnych dzieci uczęszczających do
- Ilekroć w regulaminie jest mowa o organach przedszkola, należy przez to rozumieć odpowiednio:
- Dyrektora przedszkola,
- Radę Pedagogiczną.
- Rada Rodziców, zwana dalej również Radą, stanowi reprezentację rodziców wobec organów przedszkola i działa zgodnie z ustawą o systemie oświaty, statutem przedszkola oraz niniejszym regulaminem.
Rozdział III
Cele, zadania i kompetencje Rady Rodziców
& 3
- Kompetencje Rady Rodziców:
- może występować do dyrektora i innych organów placówki, organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach placówki,
- przedstawia opinię o pracy nauczyciela,
- opiniuje:
- programy i harmonogramy poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola,
- projekt planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola,
- wysokość stawki żywieniowej, ustalonej przez dyrektora przedszkola,
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
- a) wewnętrzną strukturę i tryb pracy,
- b) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady Rodziców.
- Rada Rodziców może tworzyć stałe lub doraźne komisje i zespoły robocze spośród członków rad oddziałów i innych rodziców i osób współdziałających z rodzicami z poza przedszkola (jako ekspertów) dla wykonania określonych zadań.
- Do celów statutowych Rady należy:
- reprezentowanie ogółu rodziców przedszkola oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności przedszkola w tym zakresie spraw.
- działanie na rzecz opiekuńczej funkcji przedszkola.
- wspieranie przedszkola w jego działalności statutowej,
- inicjowanie i organizowanie prac na rzecz przedszkola, tj.:
- organizowanie zajęć wspierających dodatkowo rozwoj dzieci,
- zakupu zabawek, pomocy dydaktycznych i elementów wyposażenia przedszkola,
- koncertów i teatrzyków,
- wycieczek, imprez okolicznościowych, upominków oraz nagród dla dzieci,
- oraz inne wspierające statutową działalność przedszkola.
- Zadaniem Rady Rodziców jest:
- współdziałanie z przedszkolem w celu jednolitego oddziaływania na dzieci poprzez rodzinę i przedszkole w procesie opiekuńczym, wychowawczym i dydaktycznym,
- uczestniczenie w życiu przedszkola przyczyniające się do ciągłego podnoszenia pracy
przedszkola i zaspokajania potrzeb dzieci,
- prezentowanie wobec dyrektora i rady pedagogicznej opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach dotyczących działalności przedszkola,
- przekazywanie rodzicom dzieci uczęszczających do przedszkola informacji o udzielanej pomocy na rzecz przedszkola i działalności finansowej Rady Rodziców.
Rozdział IV
Tryb wyboru Rady Oddziałowej i Rady Rodziców
& 4
- Kadencja Rady Rodziców trwa jeden
- Wybory do Rady Rodziców są przeprowadzane corocznie we wrześniu na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału i odbywają się bez względu na frekwencję rodziców.
- Do udziału w wyborach Rady Oddziałowej (tzw. „trójki klasowej”) uprawnieni są rodzice dzieci danego oddziału. Jedno dziecko może być reprezentowane w wyborach tylko przez jednego
- Rada Oddziałowa liczy 3 rodziców danego oddziału.
- Rodzice dzieci danego oddziału wybierają w głosowaniu tajnym ze swego grona Radę Oddziałową.
- Rada Oddziałowa wybiera spośród siebie przedstawiciela do Rady Rodziców.
- Wybory do Rad Oddziałowych przeprowadza wychowawca grupy.
& 5
- Pierwsze posiedzenie Rady Rodziców powinno się odbyć nie później niż w terminie czternastu dni od przeprowadzenia wyborów Rad Oddziałowych.
- Wybory do władz Rady Rodziców odbywają się w głosowaniu tajnym, na zasadach ustalonych przez rodziców uczestniczących w
- Rada Rodziców wybiera ze swego grona Prezydium Rady Rodziców: Przewodniczącego, jego Zastępcę, Sekretarza oraz
- Odstąpienie od udziału w działalności Rady Rodziców może nastąpić w drodze złożenia pisemnej rezygnacji, podanej do wiadomości Rady Rodziców lub odwołania na wniosek rodziców bądź członka Rady po uprzednim przegłosowaniu zwykłą większością głosów.
- W przypadku zaistnienia konieczności uzupełnienia składu Rady Rodziców, należy przeprowadzić wybory uzupełniające z zachowaniem reguł wyborów określonych w 4 pkt.5.
- Decyzja o rozwiązaniu Rady Rodziców w trakcie roku szkolnego może być podjęta tylko za zgodą większości członków
Rozdział V
Zadania Rad Oddziałowych
& 6
- Przedstawiciel Rady Oddziałowej reprezentuje rodziców dzieci danego oddziału w Radzie Rodziców na zasadach wynikających z niniejszego
- Rada Oddziałowa może występować, w porozumieniu z wychowawcą dzieci, z wnioskami do dyrektora, nauczycieli oraz Rady Rodziców w sprawach istotnych dla dzieci danego oddziału.
- Rada Oddziałowa współdziała z przewodniczącym Radą Rodziców w celu wykonania zadań o charakterze ogólnoprzedszkolnym.
- Rada Oddziałowa może organizować, z własnej inicjatywy lub na wniosek wychowawcy dzieci, zebrania rodziców danego oddziału.
Rozdział VI
Zadania członków Zarządu Rady Rodziców
& 7
- Zadaniem przewodniczącego jest kierowanie pracami Rady Rodziców oraz:
- współpraca z dyrekcją przedszkola w dostosowaniu zadań i celów rady rodziców do konkretnych potrzeb przedszkola
- opracowanie wspólnie z prezydium projektu planu działalności, łącznie z planem finansowym na dany rok szkolny i przedstawienie go do zatwierdzenia radzie rodziców,
- dokonywanie podziału zadań i obowiązków między członków,
- zwoływanie i prowadzenie zebrań rady rodziców i prezydium,
- określenie zakresu zadań komisji,
- dokonywanie doraźnych kontroli działalności finansowo-gospodarczej rady,
- składanie rocznego sprawozdania z działalności finansowo-gospodarczej rady ogółowi rodziców na walnym zebraniu,
- przekazywanie uchwał , opinii i wniosków dyrektorowi przedszkola i radzie pedagogicznej,
- reprezentowanie rady rodziców.
- Zadaniem skarbnika jest prowadzenie działalności finansowo-gospodarczej rady rodziców,
a w szczególności:
- organizowanie wpływów finansowych na działalność rady rodziców,
- nadzór nad pełną i bieżącą realizacją planowanych dochodów oraz prawidłowym
i celowym zgodnym z przeznaczeniem i obowiązującymi przepisami wykonywaniem wydatków, - opracowanie w porozumieniu z prezydium projektów planów finansowych i nadzór nad prawidłową realizacją.
- kierowanie działalnością finansowo-gospodarczą,
- przekazywanie oryginałów faktur/paragonów do dokumentacji (teczki) Rady Rodziców, przechowywanej na terenie przedszkola
- Zadaniem sekretarza jest:
- protokołowanie posiedzeń rady rodziców,
- pisanie uchwał i opinii i przekazywanie ich do podpisania odpowiednim organom rady,
- pisanie ogłoszeń skierowanych do ogółu rodziców.
Rozdział VII
Posiedzenia Rady
& 8
- Posiedzenia Rady Rodziców odbywają się w terminach ustalonych, nie rzadziej niż dwa razy do roku oraz w razie
- Posiedzenia Rady Rodziców mogą też być zwoływane w każdym czasie: z inicjatywy 3/4 składu Rady, na wniosek Dyrektora Przedszkola, Rady Pedagogicznej, Rady Oddziałowej lub Komisji
- Posiedzenia Rady Rodziców są prowadzone przez Przewodniczącego lub jego zastępcę,
a w przypadku ich braku przez Dyrektora - W posiedzeniach Rady Rodziców może brać udział z głosem doradczym Dyrektor, nauczyciele, członkowie Rad Oddziałowych lub inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek
- Posiedzenia Rady Rodziców są protokołowane.
- Dokumentacja zebrań oraz protokoły Rady Rodziców stanowią dokumentację przedszkola w oryginale, a kopie posiada sekretarz Rady Rodziców.
Rozdział VIII
Zasady działalności finansowej Rady Rodziców
& 9
- Fundusze Rady Rodziców powstają z:
- dobrowolnych składek rodziców oraz wpłat z innych źródeł,
- dochodów osiągniętych z działalności rady lub jednostek działających na jej rzecz,
- dotacji, darowizn, prowizji.
- Środki finansowe gromadzone przez Rade Rodziców są:
- przetrzymywane na koncie bakowym Rady Rodziców;
- wszelkie wpłaty i wypłaty z konta Rady Rodziców są dokumentowane i rozliczane za pomocą czeków, druków KW (kasa wypłaciła) ora FV i lub paragonów przez skarbnika
i jedna osobę upoważnioną. - wpłaty rodziców oraz inne przychody zbiera skarbnik. On też prowadzi podręczną kasę rady, realizuje rachunki, sporządza dowody.
- Wysokość minimalnej składki ustala się na zebraniu ogólnym rodziców.
- Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę od ustalonej.
- Rada Rodziców może odroczyć wpłatę części składki, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach zwolnić określonych rodziców z wnoszenia części składki na ich pisemny wniosek – załącznik nr 1.
- O częstotliwości oraz terminie do którego należy wpłacać składki decyduje Rada Rodziców na pierwszym zebraniu.
- Składki rodziców są rejestrowane przez skarbnika w sposób ustalony przez Radę Rodziców.
- Fundusze rady mogą być przeznaczone na zakup zabawek, pomocy dydaktycznych, wyposażenia przedszkola, opłacanie koncertów, teatrzyków, wycieczek, imprez okolicznościowych, upominków dla dzieci, itp.
- Wszystkie dokumenty finansowe przechowywane są przez Skarbnika
- Do piątego każdego miesiąca wszystkie dokumenty finansowe ( faktury, paragony) wynikające z transakcji przeprowadzonych na rachunku rady rodziców w poprzednim miesiącu rozliczeniowym przekazywane są skarbnikowi oraz dyrektorowi przedszkola.
- Co kwartał skarbnik przygotowuje sprawozdanie finansowe do wglądu dla pozostałych rodziców, które umieszcza na tablicy Rady Rodziców. Sprawozdanie o którym mowa
w punkcie 13) jest przekazywane mailowo członkom Rady Rodziców - Sprawozdanie o którym mowa w punkcie 13) musi by zatwierdzone przez Komisje Rewizyjną oraz zebranie plenarne rady rodziców. Rada rodziców może w ramach zatwierdzonego preliminarza przesuwać zaplanowane kwoty
- Okres rozliczeniowy trwa od 1 września do 31 sierpnia i jest podzielony na 12 miesięcy rozliczeniowych
- Wydatki nagłe do 100 zł (słownie: sto złotych 00/100) wymagają zatwierdzenia przez Przewodniczącego lub Skarbnika rady Rodziców, nie wymagają zatwierdzenia przez wszystkich członków RR
- Rada Rodziców może upoważnić dyrektora przedszkola do dysponowania funduszem rady zgodnie z ustalonym regulaminem i planem wydatków.
Rozdział IX
Prawa i obowiązki członków Rady rodziców
& 10
- Członkowie Rady Rodziców mają prawo:
- dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne lub dotyczącymi spraw personalnych,
- opiniowania projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola,
- wypowiadania swoich opinii we wszystkich sprawach przedszkola,
- głosowania na równych prawach w przypadku wszystkich decyzji podejmowanych przez Radę,
- wnioskowania o dokonanie oceny pracy nauczyciela,
- Członkowie Rady Rodziców mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach W przypadku nieobecności członka Rady na dwóch posiedzeniach z rzędu Rada może wystąpić na zebraniu rodziców oddziału o wybór innej osoby na przedstawiciela do Rady.
- Członek Rady Rodziców jest zobowiązany do podania adresu poczty elektronicznej pozwalających na sprawny i bezpośredni
- Członkowie Rady Rodziców mają obowiązek bieżącego przekazywania swoim oddziałom informacji z posiedzeń Rady Rodziców dotyczących ich oddziałów.
- Rada Rodziców w sprawach wykraczających poza jej kompetencje może zwołać ogólne zebranie rodziców.
- Wszyscy członkowie Rady Rodziców pełnią swoje funkcje społecznie.
Rozdział X
Postanowienia końcowe
& 11
- Działalność Rady Rodziców nie może być sprzeczna ze statutem przedszkola
i obowiązującymi przepisami. - W skład Rady Rodziców nowej kadencji mogą wchodzić osoby będące członkami Rady Rodziców w roku poprzednim.
- Jeśli uchwały rady są sprzeczne z obowiązującymi przepisami lub interesem przedszkola, dyrektor przedszkola zawiesza ich wykonanie i przedstawia sprawę do decyzji organowi prowadzącemu.
- Zasady współdziałania organów przedszkola:
- koordynatorem współdziałania poszczególnych organów przedszkola jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania
i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji, - organy przedszkola mają możliwość swobodnego podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji zawartych w regulaminach,
- organy przedszkola współpracują ze sobą mając na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowankom oraz podnoszenie poziomu pracy przedszkola,
- organy przedszkola informują się wzajemnie o proponowanych i planowanych działaniach lub decyzjach poprzez:
- wzajemne uczestnictwo przedstawicieli organów w naradach,
- bezpośrednie kontakty ich przedstawicieli,
- komunikaty i zarządzenia dyrektora przedszkola umieszczane na tablicy ogłoszeń,
- decyzje podejmowane w poszczególnych organach są ujmowane w formie protokołów i przedstawiane dyrektorowi.
- Sposób rozwiązywania sporów między organami:
- wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor przedszkola, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów,
- w przypadku nie znalezienia konsensusu, w zależności od problemu, dyrektor może zwrócić się o pomoc do organu prowadzącego lub do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- rozstrzygnięcie tych organów jest ostateczne.
- Decyzje podejmowane w poszczególnych organach są ujęte w formie protokołu
i przedstawione dyrektorowi. - Rada Rodziców posługuje się pieczątką o brzmieniu
Rada Rodziców
przy Przedszkolu Miejskim Nr 76 w Łodzi
Gałczyńskiego 9
- Zmiany w Regulaminie wymagają formy Uchwały, która może zostać podjęta na posiedzeniu Rady Rodziców w drodze głosowania większością głosów przy obecności, co najmniej połowy członków Rady.
- Regulamin Rady Rodziców z dnia 29.09.2020 traci ważność z dniem 14.03.2022r.
- Nowy Regulamin rady Rodziców wchodzi w życie z dniem 15.03.2022r.