Artykuł na temat szkodliwości długotrwałego korzystania z komputera i oglądania telewizji u dzieci w wieku przedszkolnym
W dzisiejszym cyfrowym świecie dzieci w wieku przedszkolnym mają dostęp do nieograniczonych zasobów treści dostępnych w telewizji i internecie. W dobie coraz bardziej zglobalizowanego i zmediatyzowanego społeczeństwa, dzieci w wieku przedszkolnym stają się narażone na wpływ mediów i urządzeń elektronicznych bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Choć korzystanie z komputera i oglądanie telewizji może przynosić korzyści, to długotrwałe i nieskontrolowane wystawianie dzieci na te media może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych i rozwojowych.
Pozytywny wpływ mediów na rozwój dzieci
- Edukacja i rozszerzanie wiedzy: Telewizja i Internet mogą być cennym źródłem edukacji i wiedzy. Programy edukacyjne, takie jak "Dora poznaje świat" czy "Marta mówi" mogą dostarczać dzieciom wartościowych informacji i rozwijać ich zdolności poznawcze. Internet daje również dostęp do licznych stron internetowych i aplikacji edukacyjnych, które pomagają w nauce liczb, liter czy nawet języków obcych.
- Rozwój kreatywności: Dzieci często korzystają z mediów do wyrażania swojej kreatywności. Rysowanie, malowanie, śpiewanie, czy nawet tworzenie własnych opowieści w oparciu o treści widziane w telewizji lub Internecie mogą rozwijać zdolności artystyczne i wyobraźnię.
- Nauka społecznych umiejętności: Telewizja i Internet mogą pomóc dzieciom zrozumieć świat i ludzi wokół nich. Programy ukierunkowane na rozwijanie zdolności społecznych, takie jak rozumienie emocji, współpraca, czy rozwiązywanie konfliktów, mogą być bardzo pouczające.
Negatywny wpływ mediów na rozwój dzieci
- Zbyt duża ilość czasu spędzonego przed ekranem: Nadmierne korzystanie z telewizji i Internetu może prowadzić do problemów z nadwagą i niezdrowym stylem życia. Dzieci, które spędzają zbyt dużo czasu przed ekranem, zazwyczaj nie mają wystarczająco czasu na aktywność fizyczną i interakcje społeczne. Innym obserwowanym skutkiem nadmiaru smartfonów w życiu małych dzieci to problemy ze wzrokiem (mrużenie oczu), problemy z postawa ciała (zwisająca głowa na karku patrząca w dół na telefon), problemy z kciukiem (który operuje smartfonem i jest narażony na uszkodzenia mechaniczne, nadwyrężenia).
- Zawężanie uwagi: Wielość bodźców dostępnych w telewizji i Internecie może skutkować trudnościami w skupianiu uwagi. Dzieci, które są stale narażone na krótkie, dynamiczne treści, mogą mieć problemy z koncentracją na jednym zadaniu.
- Nieodpowiednie treści: Internet i telewizja pełne są treści, które nie są odpowiednie dla dzieci w wieku przedszkolnym. Dostęp do treści przemocnych, seksualnych, lub agresywnych może negatywnie wpływać na psychikę i emocjonalne stan dzieci.
Jak rodzice mogą zarządzać wpływem mediów?
Aby zapewnić zdrowy rozwój dzieci w wieku przedszkolnym w erze mediów, rodzice mogą podjąć kilka kroków:
- Ustal limit ekranu: Określenie codziennego limitu czasu spędzanego przed ekranem może pomóc w kontrolowaniu nadmiernego korzystania z mediów.
- Wybór odpowiednich treści: Wybieraj programy i gry odpowiednie dla wieku dziecka, które promują wartości edukacyjne i społeczne.
- Wspólna oglądanie i korzystanie z Internetu: Wspólne oglądanie i korzystanie z Internetu może pomóc rodzicom monitorować treści i rozmawiać z dzieckiem na temat tego, co widzą i robią online.
- Promowanie aktywności fizycznej i interakcji społecznych: Zachęcanie dziecka do aktywności fizycznej i interakcji z rówieśnikami poza ekranem jest kluczowe dla jego zdrowego rozwoju.
- Rozwijanie umiejętności cyfrowej i medialnej: W miarę jak dziecko rośnie, warto inwestować w edukację medialną, ucząc je, jak korzystać z mediów w odpowiedni sposób i jak rozumieć treści online.
Doskonale wiemy, że rodzice i najbliżsi to ci, którzy najbardziej troszczą się o zdrowie i prawidłowy rozwój swoich dzieci. Miłość, którą darzą swoje pociechy, sprawia, że opieka nad nimi jest dla nich sprawą najważniejszą. Dla rodziców troska i kontrola nad czasem spędzanym przez dzieci przed ekranem stają się priorytetem. Rozumieją oni, że to, co dzieci oglądają i korzystanie z komputera lub telewizji, ma wpływ na ich rozwój fizyczny, umysłowy oraz emocjonalny.
Kontrola nad czasem spędzonym przed ekranem staje się wyrazem tej opieki i miłości. To sposób na zapewnienie, że dzieci rozwijają się w zdrowym otoczeniu, wolnym od nadmiernego wpływu mediów. Rodzice starają się wybrać odpowiednie treści, które wspierają edukację i rozwijają umiejętności swoich dzieci. Jednocześnie starają się zachęcać do aktywności fizycznej i interakcji społecznych, co jest niezwykle istotne dla harmonijnego wzrostu i rozwoju młodych umysłów.
Dla dorosłych troska o zdrowy i zrównoważony rozwój dzieci idzie w parze z miłością, którą do nich darzą. To zrozumienie, że kontrola nad czasem spędzanym przed ekranem jest ważna, ale także że towarzyszy temu wsparcie, rozmowy i budowanie silnych więzi rodzinnych. Wszystko to razem tworzy troskliwe i odpowiedzialne podejście rodziców do mediów, które ma na celu zapewnić dzieciom najlepsze możliwe warunki do rozwoju w dzisiejszym cyfrowym świecie.
Opracowała Monika Łopusińska- Kubacka na podstawie:
- Bednarska, N. (2020). Konsekwencje korzystania z mediów dla rozwoju percepcji wzrokowej i słuchowej dziecka, [w:] Dziecko – media – rozwój. O konsekwencjach obecności mediów w życiu dziecka, pod. red. N. Bednarskiej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
- Kęska, H. (2023). Świat naszych dzieci. Tom 2. Przyroda i technologia. Wydawnictwo SQN.
- Tokarski, K., Stawarz, R. (2021). Wpływ nowych technologii przekazu informacji na rozwój mózgu-nowy wspaniały świat. Wszechświat, 122.
- Wiśniewska, B. (2019). Rodzicielskie strategie udostępniania małym dzieciom urządzeń ekranowych, [w:] Inspiracja. Kierunki odpowiedzi na zjawisko uzależnień, pod. red. A. Dymowskiej, P. Prósinowskiego, Wydawnictwo Libron.