Artykuł pt. "Muzyka w życiu dziecka"
Muzyka wszechstronnie wspomaga rozwój dziecka. Przez swój rytm, harmonię, dynamikę i tempo może wpływać na wyobraźnię, wspomagać proces rozwoju aktywności motorycznej, sprzyjać socjalizacji oraz ułatwiać kształtowanie emocjonalności młodego człowieka.
Do głównych form aktywności muzycznej, należą:
1) Śpiew.
Jest to jedna z najbardziej ulubionych form działalności muzycznej dzieci. Rozwija słuch, muzykalność i sprawność wokalną. Śpiew z uwzględnieniem ćwiczeń oddechowo – emisyjnych, słuchowych, poczucia rytmu ma również ogromne znaczenie logopedyczne.
2) Gra na instrumentach perkusyjnych oraz muzykowanie elementami dźwiękonaśladowczymi.
Kształci słuch i poczucie rytmu. Wpływa pozytywnie na sprawność manualną dziecka (np. szybkość, dynamikę, precyzję, koordynację, plastyczność i dokładność ruchów).
3) Ekspresja plastyczna (malowanie inspirowane słuchaną muzyką).
Rozwija motorykę małą, kształci wyobraźnię, ułatwia rozładowanie emocji.
4) Ekspresja ruchowa z muzyką ( zabawa, taniec, psychodrama, pantonioma).
Rozwijają ekspresję twórczą i pomagają w uzewnętrznieniu stanów emocjonalno – uczuciowych oraz doskonaleniu motoryki dużej dziecka.
5) Ekspresja słowna (tworzenie rymowanek, wierszyków do słuchanej muzyki).
Doskonali mowę przez rytmizowanie sylab, słów, zdań, wyliczanek, wierszyków oraz tworzenie tekstu do podanego rytmu.
6) Percepcja muzyki.
Wpływa regulująco na emocjonalną sferę aktywności.
Poniżej kilka propozycji praktycznego wykorzystania muzyki w kontakcie z dziećmi:
- Tworzenie muzyki do zimowych obrazów.
Rozmowa z dziećmi na temat zimowych krajobrazów przedstawionych na dowolnych ilustracjach prezentowanych przez osobę dorosłą. Następnie tworzenie na instrumentach perkusyjnych muzyki do wybranej ilustracji.
- Roztańczona wstążka.
Dziecko bierze wstążkę i tańczy z nią dowolnie, tak jak podpowiada imu muzyka. Rysuje wstążką różne wzory w powietrzu, najpierw prawą, potem lewą ręką. Bierze druga wstążkę i kreśli wzory dwiema rękami jednocześnie, poruszając nimi najpierw równolegle, a potem każdą ręka inaczej.
- Muzykalny woreczek.
Dziecko, w siadzie skrzyżnym, układa przed sobą woreczek gimnastyczny (może być też tacka z piaskiem). Wystukuje na nim rytm prawa ręką, lewa ręką, obiema rękami jednocześnie, a potem na przemian. „Obrysowuje” woreczek wystukując rytm palcami na podłodze. „Pisze” rytmiczne wzory, litery na woreczkach.
-Wiosna.
Dziecko maluje farbami plakatowymi na dużych arkuszach papieru, inspirowane słuchaną muzyką „Cztery pory roku” Wiosna.
- Kominiarz
Dziecko krzyżuje dłonie (prawa na lewą) i ustawia je przed sobą wierzchnią strona do góry, tak aby małe palce były obok siebie. Rytmicznie recytuje początek wierszyka „Idzie kominiarz po drabinie”, jednocześnie splata kolejno palce.: małe, środkowe, serdeczne i wskazujące. Recytując zakończenie tekstu – „Fiku mikui już w kominie” – odwraca dłonie tak, aby splecione place znalazły się w ich wnętrzu. Połączone dłonie tworzą „komin”, przez który należy wystawić kciuk prawej ręki, czyli „kominiarza”.
Opracowała
mgr Monika Małolepsza-Pawlak