Innowacja pedagogiczna "Magiczny świat Łucji"
Od października w Naszej grupie realizowana jest innowacja pedagogiczna "Magiczny świat Łucji". Naturalną potrzebą każdego człowieka jest potrzeba poznania i zrozumienia otaczającej go rzeczywistości. O ile człowiek dorosły sam wyznacza granice swego poznania, o tyle dziecko zawsze jest skazane na pomoc innych. Wiele uwagi poświęca się obecnie zagadnieniu odkrywania świata przez dzieci w wieku przedszkolnym. Jest to najlepszy czas aby rozwijać chęć poznawania otoczenia poprzez zabawy badawcze czy eksperymenty. Dziecięce odkrycia zajmują szczególne miejsce wśród rożnych dróg i sposobów nabywania doświadczeń poznawczych. Trzeba dążyć do tego, aby z czasem dziecko zaczęło inaczej patrzeć na otoczenie techniczne i wykazywało zainteresowanie badawcze, rozpoczęło próby szukania własnych, twórczych rozwiązań. Zadaniem nauczyciela jest planowe i celowe zorganizowanie sytuacji edukacyjnej w której wystąpi aktywizowanie procesów poznawczych oraz rozbudzanie wiedzy o świecie. W celu stwarzania warunków do rozwijania pomysłowości, odkrywania, badania, eksperymentowania, nauczyciel powinien określić temat, dostarczyć odpowiednie materiały do pracy, określić czas wykonania i zapewnić bezpieczeństwo wychowanków. Ciekawość poznawcza wyraża dziecko w pytaniach: Dlaczego? Po co? Można na nie odpowiadać, ale lepiej pozwolić mu na samodzielne dochodzenie prawdy. Realizacja treści zawartych w innowacji pedagogicznej pt. „Magiczny świat Łucji – zabawy badawcze” pozwoli moim wychowankom aktywnie kształtować zainteresowania, badać otaczająca ich rzeczywistość wszystkimi zmysłami i przy użyciu narzędzi przeze mnie dostarczonych. Zgodnie z moimi założeniami zaspokoi ona także potrzeby dziecka, zachęci do myślenia, porównywania, opowiadania, badania, eksperymentowania, wpłynie na wyobraźnie dzieci. Zadaniem każdego nauczyciela jest kształcić dzieci na mądrych, dociekliwych i twórczych ludzi, zdolnych do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy. Powszechnie wiadomo, iż dzieci przedszkolne charakteryzuje naturalna ciekawość tego co je otacza. Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Zabawy te stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Rozwijając umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo – skutkowego, porównywania i uogólniania przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych przedszkolaka. Eksperymentowanie daje dziecku okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki a wiedza i umiejętności zdobywane we wczesnym dzieciństwie staną się inspiracją i pomostem do wiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji.